NEDENLER
Bireysel
Nedenler:
* Bilişsel,
fiziksel ve duygusal olgunluk açısından yetersizlik.
* Beden imajı düşük
olan öğrencilerin özsaygıları ve akademik başarılarının da düşük olması,
* Ortaokul ve lise
yıllarına rastlayan ergenlik döneminde yoğunluk kazanan duygusal nedenler, ilgi
alanlarının değişmesi ve çeşitlenmesi önemli başarısızlık nedenlerinden
biridir. Bu dönemde hızlı bir gelişme ve değişim sonucu ergenin dikkatinin
zayıfladığı ve duygusal gerginlik nedeniyle içe çekildiği, kendisiyle
ilgilenmenin arttığı ve belirli noktalarda yoğunlaşmayla düşünce alanının
daraldığı, bütün bunlarında çalışma ve başarıyı olumsuz etkilediği
görülmektedir.
* Yaşıtlarına
oranla fiziksel olarak geç olgunlaşma da gencin kendine güvenini zedelemekte,
kişisel ve sosyal uyumunu bozmaktadır. Bunun getirdiği özgüvensizlik başarıyı
olumsuz etkilemektedir.
* Anlayamadığı
konularda soru sormaktan çekinen, utangaç, kendine güveni düşük ve sınavlarda
çok heyecanlandığı için bildiği soruları dahi yapamayan, kaygılı kişilik
yapısı,
* Çocukta öğrenme
güçlüğü olması başarısızlığın çocuktan kaynaklanan en önemli nedenidir.
Başarının ön koşullarını oluşturan yetenekler açısından bazı çocuklar
diğerlerine kıyasla daha dezavantajlıdır.
* Öğrencinin
doğuştan getirdiği özelliklerin yanı sıra onun başarısını etkileyen bir
faktörde öğrencinin sorumluluk alma gücünü kazanmış olmasıdır. Bunun diğer bir
anlamı çalışma alışkanlığının olmasıdır.
Aileye
Bağlı Nedenler:
* Anne babanın
arasında sağlıklı bir iletişimin olmaması, huzursuz ve kaygı verici bir ev
ortamı,
* Evde çocuğun
kendine ait bir çalışma mekanının (oda, masa, bunlar mümkün değilse en azından
bir köşe) olmaması,
* Anne babanın
zamanı etkili kullanma, okuma, sorumluluklarını yerine getirme konularında
olumsuz model olup, bir taraftan çocuğun çok fazla televizyon izlemesine,
gezmesine kızarken diğer taraftan zamanlarını hep bu şekilde geçirmeleri.
* İyi niyetle
sunulan bilgisayar, TV oyunları gibi teknolojik olanakların kullanımına sınır
getirilmemesi sonucu çocukta bağımlılık yaratması,
* Ödül verme
yöntemini doğru kullanamayarak çocuğun, başarıyı başlı başına bir ödül olarak
görmesinin engellenmesi.
* Aile içi
iletişimin gencin başarısını etkileyişine bakıldığında çocukların okul
başarılarının huzurlu aile ortamlarında arttığı bulunmuş, buna karşın büyük
anlaşmazlıkların yaşandığı huzursuz aile ortamlarında yetişen çocukların hem
kişilik gelişimlerinde hem de sosyal uyumlarında sorun olduğu
görülmektedir.
* Kardeş sayısı ile
öğrencilerin okul başarısı arasında önemli fark bulunmuştur. Buna göre tek
çocuk veya iki kardeş olan öğrencilerin okul başarıları, dört, beş ve daha
fazla olan öğrencilerin okul başarılarından yüksek olmaktadır.
* Evdeki kültürel atmosfer çocuğun okul
başarısıyla dolaylı olarak ilişkilidir. Anne babanın birbiriyle ve çocukla
sohbet ortamları çocukta dil ve düşünce gelişimin sağlar. Anne baba çocuk
arasındaki iletişim alt sosyo-ekonomik düzey ailelerde yetersizdir.
* Anne baba geçimsizliğinin olduğu
ailelerde çocuk istismarı ve ihmalinin daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır.
Çocuk istismarı ve ihmalinin okul başarısını doğrudan etkilediği ve başarısız
öğrenciler arasında istismarın daha fazla olduğu görülmektedir.
* Aile
bireylerinden birini hastalanması veya ölmesi, ana babanın ayrılması, yeni
kardeşin doğması gibi değişiklikler başarı üzerinde etkili
olabilmektedir.
Okula
Bağlı Nedenler:
* Öğrencinin
oturduğu yer, kalabalık sınıf gibi uygun olmayan sınıf içi düzenlemeler ve ısı,
ışık, ses yalıtımı gibi sınıfın fiziki koşullarının yetersiz oluşu,
* Okulun katı,
kuralcı, yaratıcı ve özgür düşünceye imkan tanımayan disiplin anlayışı,
* Ders
programlarının kısa zamana çok fazla ünite sığdıracak şekilde planlanması.
* Ders programlarında sadece öğretmeni
dinlemeye ve tahtaya yazdıklarını okumaya dayanan eğitim yönteminin ağırlıklı
olması.
* Gereksiz, sadece öğrenciye bıkkınlık
duygusu yaşatmaya ve öğrenmeden soğutmaya yarayan ödev verme tarzı, araştırma
yapma ve proje geliştirme konularında öğrencilere imkan ve zaman tanınmaması,
* İlgilerin
gerisinde çoğunlukla geliştirilmeye elverişli olan belli bir yetenek
bulunmaktadır.
* Okulda sessiz ve edilgen bir sınıf
topluluğu, aktif ve gürültülü bir sınıfa yeğlenmektedir.
* Okulda alışılmışlık ve geleneksellik
başarı, yaratıcılık ise başarısızlık olarak nitelenmektedir.
* Okulda öğrenciler işbirliğinden çok
yarışmayı öğrenmektedir.
* Öğretmenler ders
dışı etkinliklere yeterince zaman ayırmamakta, eğitimden çok öğretime ağırlık
vermektedir.
* Okul programları ve sınıf etkinlikleri
çocuk zihninin psikolojik yapısına göre değil, yetişkin mantığının işleyişine
göre düzenlenmektedir.
* Öğretmenlerin
sınıflarda daha çok başarılı öğrencilerle ilgilenme eğilimi, kendi
branşlarından farklı branşlardaki derslere eğitici olarak girmesi, boş geçen
dersler, öğrenciyi bir üst eğitim programına hazırlayıcı eğitim ve rehberliğin
verilemeyişi gibi faktörlerinde başarısızlık üzerinde çok etkili olduğu
düşünülmektedir.
* Öğretimin
bireysel özelliklere göre gerçekleştirilmesi başarı ve başarısızlık nedeni olan
başka bir etkendir
* Öğretmenin başarı durumunda oldukça
etkili bir görevi vardır. Okulda bilgi aktarma ve öğrenim sürecini yöneten,
sınıf içi düzen ve disiplin sağlayan kişi olarak çocukların olumlu benlik ve
kişilik kazanmalarında onlara bir model olma ve yönlendiricilik görevi de
vardır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder